PKN
Protestantse Gemeente te Bennebroek
 

zondag 15 mei 2016 om 11.00 uur

Pinksteren: meezingconcert in de open lucht in Caprera te Bloemendaal. “ Inspiratie in de open lucht”: “ Psalm 119, wonder van de tora”
Voorganger(s): Antoin Koomen

OECUMENISCHE PINKSTERBIJEENKOMST

“ Inspiratie in de open lucht”: “ Psalm 119, wonder van de tora”

Pinksterbijeenkomst met meezingconcert onder leiding van Antoine Oomen.
In de dienst in openluchttheater Caprera wordt door het Koor voor nieuwe Nederlandse religieuze muziek Psalm 119 uitgevoerd.
Thema: Psalm 119 en het wonder van de Thora
De Joodse wortels van Pinksteren vinden we in de viering van het verhaal van de Tora die aan Mozes wordt gegeven op de Sinaï. Die Tora wordt bezongen in Psalm 119. Deze tekst is vertaald en bewerkt door Huub Oosterhuis. In zijn inleiding op deze Psalm schrijft hij: “De psalmen, die oerteksten van alle joodse en christelijke liturgie; onuitputtelijke bron, in miljoenen edities gedrukt, verspreid in alle talen, in veel verschillende vormen. Ze moeten steeds opnieuw ontdekt worden, uit de grondtekst verstaanbaar gemaakt, die stugge, mateloze teksten vol afgrond en zevende hemel. Ze zijn het hart van de bijbel en ze gaan over God en ‘ik’ en tegen God aan. Er is geen spoor van twijfel over Gods bestaan: hij bestaat, heeft een aangezicht, hij ziet, hoort – en hij verbergt zijn aangezicht, en zwijgt; zo’n god, dat soort vriendschap.
Het woord
Het specifieke thema van psalm 119 is dat zijn woord ons bewaren zal. Dat woord komt uit zijn mond en uit zijn hand. Wat hij zegt, dóet hij, zo staat geschreven in beeldentaal, beeldspraak. Dat ‘woord’ heet in psalm 119: onderwijzing, uitspraak, regel (leefregel), opdracht, inzetting, getuigenis, troost, toezegging, belofte, overeenkomst, afspraak, verbond, uw wenken, uw geboden, uw gegeven woorden, uw aangeboden woord, het geschrevene – uw woorden die geschreven staan.
En dat alles samenvattend en overstijgend: Thora. De dichter van psalm 119 weet – ach weet? – hoopt, betwijfelt, bewanhoopt, denkt en overdenkt en kan niet laten te weten-in-vertrouwen: dat zijn Thora hem bewaren zal, hem redden, bevrijden, doen leven, ópleven, verademing, verkwikking. Over de loochenaars van de thora, de ‘goddelozen’ zegt hij: ‘Hun ziel is vet en verzakt / uw Thora houdt mij fris en intact’.
Bijna ten onder
In psalm 119 – naarmate dat grote lied groeit en heftiger wordt, worden de schenders, de loochenaars, de honers genoemd en aangewezen als uitbuiters van de armen, de firma Ploert en Schender. ‘Bijna hadden ze mij weggevaagd van de aarde/Ploert en Schender beramen mijn dood’. Bittere aanklachten: ‘uw woord is een lamp voor mijn voet, licht op mijn weg’ – maar ploert en schender zetten hun strikken – valstrikken, graven kuilen, valkuilen. Dit mateloze lied zingt en prevelt, stil en soms met stemverheffing, tegen de wanhoop aan: ‘ik ga gebogen, mijn ziel verdrinkt in moedeloosheid’.
Maar hij verdrinkt niet. Hij hongert en dorst, verlangt, hunkert, en dat neemt zijn tijd, daar moet je doorheen, maar …. hij heeft een Afspraak, hij is één van hen, één van de velen, één van dat volk dat een stem van bemoediging en belofte heeft gehoord, een roepstem. En die stem staat geschreven. De woorden van die stem staan geschreven en heten Thora.

Het wonder van de Thora
Psalm 119 gaat over ‘het wonder van uw Thora’. Uw Thora heb ik lief. Is mijn ‘grote liefde’, uw woorden zijn mij ‘raad en ruimte, vreugde en verademing’. En het grootste wonder is: dat ze er zijn, dat ze staan geschreven, in de tweeëntwintig letters van het hebreeuwse alfabet. Dat het gedacht en geschouwd is, en ervaren, geleefd en opgeschreven en vandaaruit opnieuw geleefd. Die troost, dat wéten – deze dagen gedenken wij weer dat 71 jaar geleden een eind gekomen is aan het gruwelijkste anti-Thora-regiem en dat wij bevrijd zijn om een nieuwe orde van gerechtigheid te vestigen. ‘Mijn ziel smacht naar bevrijding – mijn ogen smeken om uw toekomst – mijn ogen dorsten naar De Bevrijding’ – prevelt, als een mantra, psalm 119.”

Met Pinksteren zijn we te gast bij de Openluchtviering in Caprera te Bloemendaal, een initiatief van de gezamenlijke kerken van Kennemerland.
Er is een meezingconcert onder leiding van Antoine Oomen en er is oppas voor de kinderen.
Voor hen die slecht ter been zijn is er begeleiding met rolstoel.
Onze kerk is die dag dan gesloten.
Er is een bus gehuurd met 50 plaatsen, die om 9.45 uur vanaf het Akonietenplein vertrekt (instappen vanaf 9.30 tegenover Willinkschool).
Overige deelnemers verdelen we over automobielen, waarvan de chauffeurs vast zo vriendelijk zijn om hen een lift te geven.
Bij de ingang van Caprera worden levensmiddelen verzameld voor de voedselbank.
Op zondag 1 en 8 mei hangt er in ‘t Trefpunt een lijst met gewenste artikelen, alsmede een intekenlijst voor de bus.
Aan deze viering en het vervoer zijn kosten verbonden, vandaar het verzoek om een bijdrage van € 5,00 per persoon.

terug
 
 

Viering
datum en tijdstip 28-07-2024 om 10.00 uur
meer details

Koffiekring
datum en tijdstip 31-07-2024 om 10.00
meer details

Gezamenlijke dienst met Heemstede en Aerdenhout in Heemstede
datum en tijdstip 04-08-2024 om 10.00 uur
meer details

Gezamenlijke dienst met Heemstede en Aerdenhout in Bennebroek
datum en tijdstip 11-08-2024 om 10.00 uur
meer details

 
 
   
  Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.